Fokusteam i skole

Fokusteam i skole

21. juni 2022

Til alle skoler er der tilknyttet et fokusteam, som er et tværfagligt team bestående af skalens ledelse, medarbejdere fra PPR og Børn og Unge. Fokusteamet er det 3. trin på Vejledningstrappen. Her på siden kan du læse om rammerne for fokusteammøder.

Formålet med fokusteam er at:

  • sikre tidlig indsats og hjælpe elever og elevgrupper med behov for støtte, bl.a. ved at fremme forebyggende og foregribende indsatser i det lokale arbejde mellem klasseteam, vejledere og ledere
  • styrke kendskab til og anvendelse af Roskildemodellen/børnelinealen og andre relevante redskaber til at styrke systematik og dokumentationspraksis
  • sikre tværfaglig sparring til skolen, så mere kan løses lokalt
  • sikre en koordineret og samlet indsats for elever eller grupper, hvor teamets tidligere indsatser ikke er lykkes, og der er behov for yderligere indsats
  • inddrage andre fagpersoner i en indsats til en elev eller en gruppe, herunder afklaring af, hvem der støtter eleven/gruppen og hvornår
  • følge op på eksisterende sager for at sikre fremdrift og justering af indsatser, der ikke har den ønskede effekt
  • udvikle inkluderende og motiverende læringsfællesskaber med fokus på et inkluderende tankesæt, sprog og kultur.

Følgende funktioner sidder fast med i skolens fokusteam:

Fra skolen: Repræsentant fra skoleledelsen samt inklusionsvejleder

Fra PPR: En specialpædagogisk vejleder, en psykolog og en talehørekonsulent.

Fra Børn og Unge: Den forebyggende rådgiver

Derudover kan andre aktører indkaldes fx SSP, AKT, UV, sundhedsplejen og andre vejledere samt lærere og pædagoger fra skole, SFO og klub, der har berøring med sagen.

Her finder du en oversigt over fokusteam på skoleområdet

Ifølge Vejledningstrappen skal følgende ske forud for et fokusteammøde:

Vejledningstrappens 1. trin:

Klasse- eller årgangsteamet afdækker den konkrete udfordring, fx ved hjælp af LP-modellen og Linealen. Teamet laver aftaler og afprøver hypoteser i klasserummet, som de samler op på. Teamet dokumenterer deres arbejde, fx i handleplaner og/eller elevplaner. Teamet anvender evt. Åben anonym rådgivning

Vejledningstrappens 2. trin:

Klasse- eller årgangsteamet inddrager relevante PLC-vejledere via skolens ledelse. Her kan du læse mere om PLC-teamet, og hvordan teamet kan hjælpe.

Vejledningstrappens 3. trin:

Hvis en problemstilling ikke kan afhjælpes i klasse- eller årgangsteamet eller med hjælp fra vejledere, kan sagen tages op på et fokusteammøde.

Med afsæt i elevplan og tidligere gennemførte handleplaner udfyldes et forberedelsesskema, som du finder her på siden. Hvis udfordringen tager udgangspunkt i en gruppe, udfyldes kun første del af forberedelsesskemaet.

Som en del af forberedelsen skal du forholde dig til, hvor bekymret du er for barnets trivsel og udvikling. Til det kan du anvende Linealen. Derudover skal du beskrive, hvad du gerne vil have sparring og hjælp til samt kort beskrive, hvad I allerede har afprøvet.

Skoleledelsen prioriterer dagsorden for fokusteammødet og vurderer behovet for indkaldelse af andre aktører herunder hvilke lærere og pædagoger, der skal deltage.

Materiale med forberedende overvejelser sendes til mødedeltagerne min. 3 dage inden mødet. Målet er, at alle deltagere er forberedte til at drøfte problemstillingerne kvalificeret på mødet.

Du skal altid inddrage forældrene, når du er bekymret for et barn eller en ung. Inddragelse af forældrene sker af hensyn til barnets trivsel og for at underbygge tillidsforholdet og det fremtidige samarbejde med familien.

Forældrene skal forud for et fokusteammøde:

  • orienteres om din bekymring
  • inddrages i afklaringen af problemstillingen fx: Kan forældrene genkende problemstillingen? Ser forældrene undtagelser?
  • inddrages i forhold til potentielle løsninger

Det er skolelederen, som er ansvarlig for at sikre, at forældrene inddrages, og at forældrene er orienteret om, at bekymringen for deres barn, vil blive drøftet på et fokusteammøde.

Det kræver som udgangspunkt ikke et samtykke fra forældrene at drøfte et konkret barn på et fokusteammøde, da drøftelserne er nødvendige for, at Roskilde Kommune kan opfylde sine forpligtelser på skole- og dagtilbudsområdet.

Ligeledes kan man på et fokusteammødet have en pædagogisk didaktisk dialog og vejlede generelt angående gruppeproblematikker uden at indhente samtykke.

Når sundhedsplejen deltager, gælder der særlige regler fra sundhedsloven. Det betyder, at deltagerne gerne må dele oplysninger på fokusteammødet, når sundhedsplejen deltager. Men skal sundhedsplejen videregive fortrolige oplysninger til de andre deltagere, så skal der indhentes et skriftligt samtykke inden mødet.

Alle specialtilbud på både dagtilbud- og skoleområdet har tilknyttet medarbejdere fra PPR, men det er ikke i alle tilbud, hvor der er et decideret fokusteam. Det vil se forskelligt ud fra skole til skole. Tjek derfor med din nærmeste leder hvilke konkrete samarbejdsaftaler der er ift. PPR.

Et fokusteam kan beslutte, at der skal afholdes et dialogmøde. Du kan læse mere om dialogmøder, og vejen til PPR her.

Nogen gange drøfter man på et fokusteammøde, om der er behov for at udarbejde en underretning til Børn og Unge. Du kan læse mere om hvordan man udarbejder en underretning her.

Vejlednings- og visitationsteam

Vejlednings- og visitationsteamet er vejledningstrappens 4. og sidste trin.

Vejlednings- og visitationsteamets er et udvidet forum for tværfaglig refleksion og sparring, og teamets funktion er at vejlede og rådgive om elever, der ikke trives, lærer og udvikler sig.

Forud for et møde i vejlednings- og visitationsteamet, skal sagen være drøftet på fokusteammøde, og der skal udarbejdes en PPV og en pædagogisk kompetencebeskrivelse.

Du kan her læse mere om Vejlednings- og visitationsteamet

Pædagogisk kompetencebeskrivelse